سؤال18
اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک

یکی از مسائل عقلی که مورد تسالم همه ی عقلای عالم است تقدیم راجح بر مرجوح است یا عالم بر جاهل است.

حالا فهمیده میشود که افضل کیست به وسیله ی روایات مختصری که الان ذکر میکنم که افضل امت رسول اکرم صلی الله علیه و آله بعد از خودش را نشان میدهد

نکته: عقل حکم میکند که تابعیت افضل واجب است و تابعیت مرجوح قبیح است همینطور تقدیم راجح بر مرجوح  واجب است و تقدیم مرجوح بر راجح قبیح است.

اما قطره ای از دریای روایات فضائل امیرالمؤمنین در کتب اهل سنت

حدیث: در کتب : مناقب خوارزمی ص32 کفایة الطالب ص251 باب 62 تذکره الخواص ابن جوزی ص23 باب2 ینابیع الموده ج1 ص364 همه روایتی از رسول اکرم به این مضمون وارد کرده اند که: اگر درختان قلم شوند و دریاها مرکب گردند و آدمیان نویسنده نمیتوانند فضایل علی را بشمارند.

ابونعیم احد بن عبدالله اصفهانی متوفی سال 430 ه در کتاب حلیة الاولیاء به سندش از ابن عباس نقل می کند از رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمود : من سره أن یحیی حیاتی و یموت مماتی و یسکن جنة عدن التی غرسها ربی فلیوال ولیه و لیقتد بالائمة من بعدی فانهم عترتی خلقوا من طینتی و رزقوا فهما و علما  فویل للمکذبین من امتی القاطعین فیهم صلتی لا أنالهم الله شفاعتی ( حلیة الاولیاء ج1 ص86 ط دار الفکر)

ابو فرج ابن جوزی در کتاب مناقب احمد بن حنبل به سندش از احمد بن حنبل نقل کرده که ما نص عبارت او را می آوریم : گفت : حدث ابی بحدیث السقیفة فقلت  یا اب ما تقول فی التفضیل : قال فی الخلافة :ابوبکر و عمر و عثمان فقلت : فعلی بن ابی طالب ؟ فقال یا بنی علی بن ابی طالب من اهل بیت لا یقاس بهم احد . (کتاب مناقب احمد بن حنبل ص 163 ط دار الآفاق)

و همچنین ابن جوزی نقل کرده در همین کتاب مناقب احمد بن حنبل به سندش از عبدالله بن احمد بن حنبل قال : کنت بین یدی أبی جالسا ذات یوم ، فجائت طائفة من الکرخیة فذکروا خلافة ابی بکر و عمر و عثمان فأکرثوا، و ذکروا خلافة علی بن ابی طالب فزادوا و اطالوا فرفع ابی رأسه الیهم فقال یا هؤلاء قد اکثرتم القول فی علی و الخلافة ، إن الخلافة لم تزین علیا بل علی زینها . (مناقب احمد بن حنبل ص 162)

 

و هزاران روایت دیگر که افضلیت و اولویت و اعلمیت امیرالمؤمنین علیه السلام و اهل بیت پاک و مطهر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  در صحاح و کتب اهل سنت وارد شده که بعضی از آنها در اینجا و بعضی دیگر در محل خودش ذکر کرده ایم حال به وجدان خود باید رجوع کرد که آیا تقدیم مرجوح بر راجح  قبح نیست ؟ ایها العقلا...

 

البته در حقیقت این در جایی است که طرفین رجحانی داشته باشند ولی یکی ارجح بر دیگری باشد یعنی خصوصیات کمالیه اش مثلا بیشتر از دیگری باشد ، اما سخن اینجاست که غاصبین خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام هیچ رجحان و نقطه ی مثبتی نداشته اند یعنی باید در واقع اینگونه گفت : آیا تقدیم شر مخلوقات بر بهترین از مخلوقات خدا از همه نظر جایز است ؟ ایها العقلاء ...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط س.ع.م